Rondvaarten Heeg / Saloncharter Piet Hettinga
Heeg
Varen met de exclusieve salonboten: Maria (max. 12 pers) of met de Clasina (max. 40 pers). De Clasina werd in 1914 op de werf De Amstel gebouwd. De Maria is de oorspronkelijke naam die het schip kreeg van de Amsterdamse houthandelaar Rademaker in1911.
Neem alvast een kijkje
Varen met de exclusieve salonboten: Maria (max. 12 pers) of met de Clasina (max. 40 pers). De Clasina werd in 1914 op de werf De Amstel gebouwd. De Maria is de oorspronkelijke naam die het schip kreeg van de Amsterdamse houthandelaar Rademaker in 1911.
De Clasina werd in 1914 op de werf "De Amstel" gebouwd. Het ontwerp is van scheepsbouwer J.P.G. Thiebout, een eigenzinnig persoon uit de destijds "betere" standen.
Door de lijn van het jacht maakt de Clasina nauwelijks enige golfslag. Het schip heeft een lengte van 20 meter en is 3.86 meter breed en heeft een DAF 142 PK Dieselmotor. Maximaal 40 personen kunnen als passagier aan boord.
Opvallende eigenschappen aan het interieur:
Meerdere intieme salons, ingericht door de vermaarde Jugendstil-scheepsarchitect Lyon Cachet, met bijzonder fraai houtsnijwerk; een stuurhut met rondom zitplaatsen voor een riant uitzicht; een zonnedak waar passagiers een zitplaats kunnen vinden. Keuken en toilet zijn in dezelfde stijl ingericht.
De Maria is de oorspronkelijke naam die het schip kreeg van de Amsterdamse houthandelaar Rademaker in 1911. Het behoort tot de eerste lichting stalen pleziervaartuigen die in Nederland werd gebouwd. De salonboot werd in 1996 door de huidige eigenaar aangekocht en totaal gerestaureerd in de oorspronkelijke opbouw.
Oud fotomateriaal heeft evenals de scheepsarchieven geholpen de originele toestand te herscheppen en de geschiedenis van het schip te achterhalen. Duidelijk is hieruit af te leiden dat de welgestelde elite in bezit geweest is van dit unieke schip.
Afmetingen, verhoudingen die haar "lijn" bepalen, zowel als de afwerking en inrichting moesten een oogstrelend effect opleveren. Dit resultaat is opnieuw bereikt na de restauratie. Exclusiviteit en luxe stralen af van deze salonboot en overal vormt zij een geziene verschijning. Een dag op deze charmante boot zal dan ook zeker bij elk gezelschap in de smaak vallen.
Maximaal 12 personen kunnen als passagier aan boord.
- Afstand tot jouw locatie:
Hier vind je Rondvaarten Heeg / Saloncharter Piet Hettinga
It Eilan 698621 CT Heeg Plan je route
vanaf jouw locatie
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
Eartiids curiosa, ambacht & kunst | winkel en webshop
Eartiids curiosa, ambacht & kunst | winkel en webshopNieuw
Workum -
Monument Scharsterbrug
Monument Scharsterbrug
Het dorp Scharsterbrug en de brug over de Scharster-Rijn waren belangrijk voor de Duitse verdedigers. Beide lagen op de weg naar Lemmer waar honderden Duitse militairen per schip hoopten te kunnen ontkomen naar Noord-Holland. In korte tijd werd er tweemaal gevochten in Scharsterbrug.
Op 9 april probeerden 13 mannen van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten (N.B.S.) van Doniawerstal de brug in Scharsterbrug te veroveren op een tiental Duitse bewakers. De Duitsers werden overmeesterd waarbij één van hen werd neergeschoten. De N.B.S. dacht hij gedood was, maar dat bleek anders te zijn toen uitgerekend hij er in slaagde om een andere groep Duitsers te waarschuwen.
Deze groep bevond zich op een nabijgelegen patrouilleboot. Met de zware wapens van deze boot openden de Duitsers vervolgens het vuur. De N.B.S.’ers zagen daardoor geen kans meer om de brug definitief te veroveren en trokken zich terug. Door het Duitse vuur vielen in het dorp verschillende slachtoffers. Waaronder één dode. In de dagen daarna was het dorp toneel van colonnes Duitse soldaten die zich richting Lemmer terugtrokken met als doel om van daaruit de oversteek naar Noord-Holland te maken. Scharsterbrug was voor de Duitsers in deze dagen dus erg belangrijk.Op 15 april waren de Canadezen zo dichtbij dat de Duitsers besloten om de brug op te blazen. Maar zij trokken zich daarna niet terug. De Scharster-Rijn was één van de laatste belangrijke hindernissen op weg naar Lemmer. En in Lemmer bevonden zich nog enkele honderden Duitsers die naar Noord-Holland wilden. Het dorp moest dus verdedigd worden.
De eerste confrontatie met de Canadezen vond al die dag plaats.
Joure was zonder slag of stoot bevrijd. In een poging om een zuidelijke route naar Sneek te vinden stuitten 7th Reconnaissance Regiment Duke of York’s Royal Canadian Hussars op de opgeblazen brug in Scharsterbrug. De Duitsers namen de Canadezen onder vuur. De Canadezen maakten echter korte metten met de Duitsers aan hun kant van het water en trokken zich daarna terug.
De resterende Duitsers verschansten zich in de Hollandia zuivelfabriek, enkele huizen en boerderijen en in schuttersputjes langs de weg. Hier hadden ze een goed uitzicht op de weg naar Joure. Het lokale verzet speelde een belangrijke rol bij het verkennen van de Duitse posities. Hierbij kwam één van hen, Richard Jung, om het leven.
Nadat was vastgesteld dat de Duitsers zich ook in de Hollandia fabriek bevonden, openden de Canadezen op 16 april het vuur met mortieren en geschut. De rest van de dag werd er over en weer geschoten. Twee voertuigen van de Cameron Highlanders of Ottawa werden geraakt door een stuk luchtafweergeschut. Daarbij raakten vier Canadezen gewond. Daarna maakte een aanval van het Régiment de la Chaudière een einde aan de Duitse tegenstand in Scharsterbrug. Hierbij sneuvelde Lance Corporal Lucien Potvin.
Na de strijd was er geen sprake van een feeststemming in het dorp. De aanblik op Scharsterbrug na de gevechten was vreselijk. De destijds zesjarige Otto Haitsma herinnerde zich: ‘kapot geschoten huizen, smeulende resten van stallen en boerderijen, zwartgeblakerde opgezwollen dode koeien en paarden met opengesperde ogen en vlakbij de melkfabriek een hoop lichamen zonder armen of benen en weggeschoten hoofden in bloed doordrenkte flarden van uniformen’.
De bevrijding van Scharsterbrug opende de weg naar Lemmer. De Canadese engineers bouwden op 17 april een Bailey brug naast de verwoeste brug. Lemmer kon dezelfde dag worden bevrijd.
-
Routes in de buurt
Bekijk alles-
Rondje Langweer - Woudsend - Heeg | Vaarroute
Rondje Langweer - Woudsend - Heeg | Vaarroute(25,6 km)Langweer -
Fietsroute langs de historie van de palinghandel
Fietsroute langs de historie van de palinghandel(35,0 km)Heeg