Rondvaarten Heeg / Saloncharter Piet Hettinga
Heeg
Varen met de exclusieve salonboten: Maria (max. 12 pers) of met de Clasina (max. 40 pers). De Clasina werd in 1914 op de werf De Amstel gebouwd. De Maria is de oorspronkelijke naam die het schip kreeg van de Amsterdamse houthandelaar Rademaker in1911.
Neem alvast een kijkje
Varen met de exclusieve salonboten: Maria (max. 12 pers) of met de Clasina (max. 40 pers). De Clasina werd in 1914 op de werf De Amstel gebouwd. De Maria is de oorspronkelijke naam die het schip kreeg van de Amsterdamse houthandelaar Rademaker in 1911.
De Clasina werd in 1914 op de werf "De Amstel" gebouwd. Het ontwerp is van scheepsbouwer J.P.G. Thiebout, een eigenzinnig persoon uit de destijds "betere" standen.
Door de lijn van het jacht maakt de Clasina nauwelijks enige golfslag. Het schip heeft een lengte van 20 meter en is 3.86 meter breed en heeft een DAF 142 PK Dieselmotor. Maximaal 40 personen kunnen als passagier aan boord.
Opvallende eigenschappen aan het interieur:
Meerdere intieme salons, ingericht door de vermaarde Jugendstil-scheepsarchitect Lyon Cachet, met bijzonder fraai houtsnijwerk; een stuurhut met rondom zitplaatsen voor een riant uitzicht; een zonnedak waar passagiers een zitplaats kunnen vinden. Keuken en toilet zijn in dezelfde stijl ingericht.
De Maria is de oorspronkelijke naam die het schip kreeg van de Amsterdamse houthandelaar Rademaker in 1911. Het behoort tot de eerste lichting stalen pleziervaartuigen die in Nederland werd gebouwd. De salonboot werd in 1996 door de huidige eigenaar aangekocht en totaal gerestaureerd in de oorspronkelijke opbouw.
Oud fotomateriaal heeft evenals de scheepsarchieven geholpen de originele toestand te herscheppen en de geschiedenis van het schip te achterhalen. Duidelijk is hieruit af te leiden dat de welgestelde elite in bezit geweest is van dit unieke schip.
Afmetingen, verhoudingen die haar "lijn" bepalen, zowel als de afwerking en inrichting moesten een oogstrelend effect opleveren. Dit resultaat is opnieuw bereikt na de restauratie. Exclusiviteit en luxe stralen af van deze salonboot en overal vormt zij een geziene verschijning. Een dag op deze charmante boot zal dan ook zeker bij elk gezelschap in de smaak vallen.
Maximaal 12 personen kunnen als passagier aan boord.
- Afstand tot jouw locatie:
Hier vind je Rondvaarten Heeg / Saloncharter Piet Hettinga
It Eilan 698621 CT Heeg Plan je route
vanaf jouw locatie
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
De bevrijding van Friesland 2
De bevrijding van Friesland 2
Op 18 april was de hele provincie Friesland met uitzondering van de Waddeneilanden bevrijd. In vergelijking met andere provincies werd er in Friesland weinig gevochten. Over het algemeen waren de paar duizend Duitse troepen, die Friesland niet hadden kunnen ontvluchten, door de Canadezen relatief snel verslagen.
De commandant van de Royal Canadian Dragoons, Lieutenant Colonel Landell, prees de acties van het verzet door te stellen ´Friesland liberated herself´. Hoewel dat wellicht wat overtrokken was, versnelden de acties van het Friese verzet zonder meer de bevrijding. En het beperkte het aantal slachtoffers aan geallieerde kant.
Bij confrontaties met Duitse troepen en hun Nederlandse handlangers verloren zeker 31 verzetsmensen hun leven. Aan geallieerde kant sneuvelden tenminste elf Canadezen en één Fransman. Bij de gevechten en beschietingen vielen ook tientallen burgerslachtoffers. Het aantal slachtoffers aan Duitse kant is niet bekend, maar vermoedelijk liep dat aantal in de honderden. Met 320 vernielde en 4000 beschadigde woningen en 80 vernielde bruggen was Friesland materieel de minst beschadigde provincie van Nederland.
Veel Duitse militairen maakten zich uit de voeten in de richting van het westen van het land. Harlingen, Makkum en Lemmer werden verzamelplaatsen voor zich terugtrekkende Duitse troepen. Van daaruit probeerden ze per boot over het IJsselmeer of via de Afsluitdijk richting Noord-Holland te ontkomen. Ook de Waddeneilanden werden een toevluchtsoord voor collaborateurs en Duitse militairen. Hier liet de bevrijding langer op zich wachten.
Op Terschelling werden de laatste Duitse troepen op 29 mei ontwapend door een Brits artillerieregiment. Twee dagen later staken de Britten van Terschelling over naar Vlieland en was ook de bevrijding van dat eiland een feit. Ameland was op 3 juni bevrijd.
Op Schiermonnikoog had het personeel van het beruchte Scholtenhuis, het SD-hoofdkwartier in Groningen, zich gevestigd. Na hun vertrek op 31 mei vierde het eiland feest, ondanks de zeshonderd nog aanwezige bezettingstroepen. Pas op 11 juni vertrokken de laatste Duitse militairen van Schiermonnikoog en was Friesland helemaal vrij.
De meeste Canadese eenheden die Friesland hadden bevrijd, zetten na 18 april de strijd voort in Groningen en Noord-Duitsland. Hun oorlog eindigde op 8 mei 1945 toen de overgave van alle Duitse strijdkrachten van kracht werd.
Routes in de buurt
Bekijk alles-
Rondje Langweer - Woudsend - Heeg | Vaarroute
Rondje Langweer - Woudsend - Heeg | Vaarroute(25.6 km)Langweer -
Fietsroute langs de historie van de palinghandel
Fietsroute langs de historie van de palinghandel(35.0 km)Heeg