De Helling
Heeg
De Helling, de werf aan de Syl, kent al een lange geschiedenis van scheepsbouwactiviteiten. In 1858 komt de werf in handen van de familie Visser. De schepen en palingaken werden toen hier gebouwd en onderhouden.
Neem alvast een kijkje
De Helling, de werf aan de Syl, kent al een lange geschiedenis van scheepsbouwactiviteiten. In 1858 komt de werf in handen van de familie Visser. De schepen en palingaken werden toen hier gebouwd en onderhouden.Ā
Het huis is uit 1699, maar waarschijnlijk was toen al 100 jaar de helling op die plek gevestigd. In 1858 kocht familie Visser, bekend van deĀ Palinghandel op Londen, de werf. Het ging om āeen scheepstimmerwerf met timmerschuur, riethok en twee hellingen benevens een huizinge met erve en twee bleekenā.
Vanuit de woning van de Vissersā familie āSiet u Selfā aan de overkant, kon men letterlijk een āoogje in het zeilā houden.
Op de werf vond onderhoud plaats aan hun schepen. Deskundigheid staat daarbij voorop. Schade moest snel worden hersteld van deze grote zeegaande palingaken. Ook worden er verschillende schepen en palingaken gebouwd. Door de jaren heen vonden er uitbreidingen en overnames plaats.
Tegenwoordig ligt hier de replicaĀ Palingaak Korneliske Ykes II aangemeerd.
- Afstand tot jouw locatie:
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p Akkrum -
Noodlanding Hawker Typhoon
Noodlanding Hawker Typhoon
Op 11 november 1944 kregen piloten van de Royal Canadian Air Force, die hun basis hadden op vliegveld Welschap bij Eindhoven, de opdracht om in twee groepen de sluis bij Terherne te bombarderen. Het sluiscomplex lag in een belangrijke scheepvaartroute waarlangs de Duitsers goederen en militair materieel vervoerden.
Even na negen uur in de ochtend vertrokken de twee groepen Hawker Typhoon jachtbommenwerpers kort na elkaar vanuit Eindhoven voor hun missie. Aangekomen bij Terherne bombardeerde de eerste groep succesvol Ć©Ć©n van de twee sluisdelen. De tweede groep verging het minder. De bommen uitgeworpen door de piloot van het eerste vliegtuig explodeerden op het moment dat het tweede vliegtuig van John Gordon Fraser laag boven de sluis was aangekomen om zijn bommen erin te gooien.
Zijn vliegtuig werd in het koelsysteem geraakt door scherven van de bommen die onder hem explodeerden. Hierdoor liep de motortemperatuur snel op. De piloot van het derde vliegtuig meldde over de boordradio dat er rook uit de motor kwam, waardoor het voor John Gordon Fraser al snel duidelijk werd dat hij zijn basis niet zou bereiken en een geschikt terrein zou moeten vinden voor een noodlanding.
Kort daarna maakte hij hier op de Scharweg een geslaagde noodlanding. Piloot Fraser heeft zich na de noodlanding aanvankelijk in het Easterskar schuilgehouden. Siebe de Jong en Jan Sloothaak voorzien hem van burgerkleding en eten. Met hulp van het verzet komt hij vervolgens na wat omzwervingen via o.a. Joure, Akmarijp en Oudehaske in Tjalleberd terecht.
Daar assisteerde hij Lykele Faber, agent van het Bureau Bijzondere Opdrachten (BBO), die in november 1944 samen met Peter Tazelaar bij Haskerhorne was gedropt. Hun missie, codenaam Necking, was om het radiocontact met Londen te onderhouden, het Friese verzet te organiseren en te helpen met het opzetten van locaties waar voorzieningen, wapens en munitie per parachute konden worden afgeworpen.
-
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter Poppenwier
Routes in de buurt
Bekijk alles-
Fietsroute langs de historie van de palinghandel
Fietsroute langs de historie van de palinghandel(35,0 km)Heeg -
Rondje Langweer - Woudsend - Heeg | Vaarroute
Rondje Langweer - Woudsend - Heeg | Vaarroute(25,6 km)Langweer