KNRM lifeboat station
Hindeloopen
A particularly photogenic building and location is the bright blue KNRM lifeboat station on the dike in Hindeloopen. The old lifeboat station dating from 1911 has become a national monument.
Take a look
You may also be interested in
-
E-bike oplaadpunt - Restaurant Logement de Hinde
E-bike oplaadpunt - Restaurant Logement de Hinde Hindeloopen
A particularly photogenic building and location is the bright blue KNRM lifeboat station on the dike in Hindeloopen. The old lifeboat station dating from 1911 has become a national monument. In the times of the Zuiderzee, the KNRM would head out from Hindeloopen to save sailors from drowning.
The KNRM was originally founded in order to help sailors off the North Sea shores of the Netherlands, who were in danger. It was only early in the 20th century, that the lifeboat also served the Wadden Sea and the Zuiderzee coastline. Hindeloopen was one of the first lifeboat stations. The boathouse on the dike was built by Tjeerd Diekkes from Hindeloopen in 1911. The first rescue took place in 1919. In 1941, the hand-rown lifeboat was replaced by a motorised lifeboat. Once the Zuiderzee was closed off from the sea, the IJsselmeer lake became a very popular watersports area. Consequently, there is still plenty of rescue work to be done. A new lifeboat station has since been built in the direct vicinity of the old boathouse.
- Distance to your location:
Here you will find KNRM lifeboat station
't Oost 18713 JP Hindeloopen Plan your route
from your location
Locations
View all locations-
Buitenhuis Zonneroos - Vakantiehuis Zonneroos
Buitenhuis Zonneroos - Vakantiehuis Zonneroos Munnekeburen -
Noorderbegraafplaats
Noorderbegraafplaats
Vijftien geallieerde vliegers en vijftien verzetsslachtoffers vinden hun laatste rustplaats op de Noorderbegraafplaats in Leeuwarden. Ook worden er tijdens de Tweede Wereldoorlog bijna 450 gesneuvelde Duitse militairen begraven. Hun stoffelijke resten worden in 1958 overgebracht naar de Duitse oorlogsbegraafplaats Ysselsteyn.
Kort na het begin van de bezetting wordt de Noorderbegraafplaats aan het Leeuwarder Schapendijkje in gebruik genomen als militair ereveld. De eerste teraardebestelling van Duitse oorlogsdoden vindt er op 9 augustus 1940 plaats. Bij de bevrijding liggen op het Ehrenfriedhof bijna 450 Duitse militairen, die in 1958 collectief worden overgebracht naar de Kriegsgräberstätte Ysselsteyn bij Venray.
Het aantal geallieerde militairen dat vanaf juli 1941 op de begraafplaats een laatste rustplaats krijgt is qua aantal veel geringer. Nu nog liggen dertien Engelsen en twee Nieuw-Zeelanders begraven onder een rij karakteristieke witte headstones op regel 23 van de 2e afdeling. Oorspronkelijk waren er meer geallieerde oorlogsgraven. Twee Amerikanen en een Canadees zijn na de bevrijding herbegraven op de erevelden in Margraten en Holten.
In alle nu nog aanwezige geallieerde oorlogsgraven zijn bemanningsleden van vliegtuigen begraven. Van hen zijn alleen David Kay Foster en Robert Stanley Ling in de gemeente Leeuwarden gesneuveld. Hun Mosquito jachtbommenwerper stort op 28 mei 1944 neer op het vliegveld na een beschieting door luchtafweergeschut. De overige vliegeniers komen om een andere reden op de Noorderbegraafplaats terecht. Albert Hayes, Len Townrow en Michael John Boyle worden alle drie zwaargewond overgebracht naar het Bonifatiusziekenhuis en sterven daar ondanks de goede zorgen van de Duitse medische staf.
Jarenlang onderzoek door de Stichting Missing Airmen Memorial Foundation (SMAMF) in samenwerking met de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht achterhaalt de identiteit van de zes gesneuvelden in het eerste graf. Het gaat om de bemanning van Wellington R1397. Het vliegtuig stort op 25 juli 1941 bij Boazum neer na een luchtaanval op Emden en is het eerste toestel dat crasht op het Friese vasteland. In 2015 zijn in aanwezigheid van nabestaanden twee nieuwe grafstenen met de namen van de bemanning door een legerpredikant ingezegend. De oude, naamloze, steen is nog te bezichtigen in het Fries Verzetsmuseum.
Ook liggen er vijftien verzetsslachtoffers begraven op de Noorderbegraafplaats, op een speciaal daarvoor ingericht ereveld. Op de grafmonumenten staat de tekst:
‘Fallen yn ‘e striid tsjin ûnrjocht en slavernij - dat wy yn frede foar rjocht en frijdom weitsje’
‘Gevallen in de strijd tegen onrecht en slavernij, opdat wij in vrede voor recht en vrijheid waken.’
Het meest in het oog springend zijn de drie zij aan zij geplaatste monumenten van de broers Mark, Klaas en Hyltje Wierda, die op 11 april 1945, enkele dagen voor de bevrijding, werden gefusilleerd bij Dronrijp.
De oorlogsgraven op de Noorderbegraafplaats zijn geadopteerd door vijf scholen uit Leeuwarden, die elk jaar op 15 april een herdenking organiseren.
Ook achter de grafmonumenten voor de Joodse familie Suskind (graf 03/-/24 /04) gaat een tragisch oorlogsverhaal schuil. MTS-leraar Willy Süskind stapte samen met zijn vrouw en zoon uit het leven, één dag na de Duitse inval in Nederland.
Helemaal achter op de begraafplaats herinnert een bijzonder grafmonument eveneens aan een oorlogsdrama. Het beeld van een treurende vrouw is geplaatst op het graf van Johanna Wilhelmina te Winkel en haar zoontje Hans, beiden slachtoffer van afgedwaalde bommen op de Julianastraat in 1942 (graf 04/1b/10).
In the neighbourhood
View all routes-
From city to city: Hindeloopen - Workum - Stavoren | Cycling route
From city to city: Hindeloopen - Workum - Stavoren | Cycling route(38.1 km)Hindeloopen -
Cultuurroute langs de IJsselmeerkust, Gaasterland en deel Friese Meren
Cultuurroute langs de IJsselmeerkust, Gaasterland en deel Friese Meren(38.5 km)Workum -
Space in Waterland van Friesland | Cycling route
Space in Waterland van Friesland | Cycling route(205.3 km)Oudehaske