KNRM lifeboat station
Hindeloopen
A particularly photogenic building and location is the bright blue KNRM lifeboat station on the dike in Hindeloopen. The old lifeboat station dating from 1911 has become a national monument.
Take a look
You may also be interested in
-
Kunstwerk Hindeloopen | Hendrik Elings
Kunstwerk Hindeloopen | Hendrik Elings
Een kunstwerk van Hendrik Elings. Dit schilderij laat de ijsbaan van Hindeloopen zien en is uit een reeks van kunstwerken die bij de ijsbanen van de Iisbaankeunstrûte horen.
-
E-bike oplaadpunt - Restaurant Logement de Hinde
E-bike oplaadpunt - Restaurant Logement de Hinde Hindeloopen -
Kunstwerk Hindeloopen | Baukje Venema
Kunstwerk Hindeloopen | Baukje Venema
Een foto van Baukje Venema. Deze foto laat de ijsbaan in Hindeloopen zien en is uit een reeks van kunstwerken die bij de ijsbanen van de Iisbaankeunstrûte horen.
A particularly photogenic building and location is the bright blue KNRM lifeboat station on the dike in Hindeloopen. The old lifeboat station dating from 1911 has become a national monument. In the times of the Zuiderzee, the KNRM would head out from Hindeloopen to save sailors from drowning.
The KNRM was originally founded in order to help sailors off the North Sea shores of the Netherlands, who were in danger. It was only early in the 20th century, that the lifeboat also served the Wadden Sea and the Zuiderzee coastline. Hindeloopen was one of the first lifeboat stations. The boathouse on the dike was built by Tjeerd Diekkes from Hindeloopen in 1911. The first rescue took place in 1919. In 1941, the hand-rown lifeboat was replaced by a motorised lifeboat. Once the Zuiderzee was closed off from the sea, the IJsselmeer lake became a very popular watersports area. Consequently, there is still plenty of rescue work to be done. A new lifeboat station has since been built in the direct vicinity of the old boathouse.
- Distance to your location:
Here you will find KNRM lifeboat station
't Oost 18713 JP Hindeloopen Plan your route
from your location
Locations
View all locations-
Pingjum in puin
Pingjum in puin
Afgezien van een aantal spannende eerste oorlogsdagen in mei 1940 komt Pingjum rustig de bezetting door. In de aprildagen van 1945 verandert die situatie dramatisch. De terugtrekkende Duitse Wehrmacht vecht tegen het oprukkende Canadese leger met Pingjum als strijdtoneel...
Als in het voorjaar van 1945 duidelijk wordt dat de Duitse bezetter aan de verliezende hand is, vluchten veel leden van de Duitse Wehrmacht, landwachters en NSB’ers naar het westen. In Friesland begint op 12 april, vanaf oostelijke zijde een ‚grote trek‘ over de Afsluitdijk. Drie dagen later nestelt zich een groep Duitse scherpschutters in Pingjum. Ze moeten de Afsluitdijk met terugtrekkende Duitse troepen verdedigen tegen de oprukkende Canadese.
Witmarsum wordt op 16 april door de Canadezen bevrijd. In het nabijgelegen Pingjum weigeren de Duitse soldaten te capituleren. Daarop openen de Canadezen het vuur en leggen gedurende een nacht en een dag een tapijt aan mortiersplintergranaten over Pingjum. Het merendeel van de bevolking vlucht naar het naburige Arum dat reeds bevrijd is.
Wanneer de Duitsers een tweede ultimatum voor overgave negeren, volgt nog een aanval waarbij het dorp nagenoeg met de grond gelijkgemaakt wordt. Pas op 17 april rond half tien ‘s avonds arriveren de eerste groepen van de Queens Own Riffles of Canada en daarmee is het totaal gehavende Pingjum bevrijd.
In the neighbourhood
View all routes-
Cultuurroute langs de IJsselmeerkust, Gaasterland en deel Friese Meren
Cultuurroute langs de IJsselmeerkust, Gaasterland en deel Friese Meren(38.5 km)Workum -
From city to city: Hindeloopen - Workum - Stavoren | Cycling route
From city to city: Hindeloopen - Workum - Stavoren | Cycling route(38.1 km)Hindeloopen -
Space in Waterland van Friesland | Cycling route
Space in Waterland van Friesland | Cycling route(205.3 km)Oudehaske