Ga naar inhoud
MAP

Terugblik najaarsbijeenkomst 2023

| Redactie VVV Waterland van Friesland

We kunnen met een tevreden gevoel terugblikken op de jaarlijkse najaarsbijeenkomst van VVV Waterland van Friesland die dinsdag 21 november 2023 plaats heeft gevonden in M.F.C. It Joo in Oudega (SWF). Ruim honderdzestig betrokken leden en partners waren hierbij aanwezig. Gedurende de avond vonden diverse workshops plaats en was er volop gelegenheid om te netwurkjen, oftewel netwerken, met organisaties en bedrijven uit de regio. In deze terugblik vertellen we kort wat er is besproken.

Opening

Directeur Floriaan Zwart opende de avond en gaf een korte update uit de organisatie. Hij vertelde over de cijfers van de website, winkels, zoek en boek en tickets van VVV Waterland van Friesland. En ook over de marketingcampagnes Ode aan de washand en Open Museum Maand. Aansluitend ging hij in gesprek met wethouder Michel Rietman (SWF) en stelde hem vragen over wat er speelt en waar de gemeente zich op dit moment mee bezig houdt. Hierbij hadden leden de mogelijkheid om vragen te stellen.

Download de presentatie van de opening

Vervolgens hadden de leden de mogelijkheid om deel te nemen aan één van de vier aangeboden workshops:

Positionering de sleutel tot succes

Deze workshop werd gegeven door bedrijfskundige (drs.) en Register Marketeer (RM) Saskia IJszenga. Saskia heeft aan de basis gestaan van de positionering van Waterland van Friesland. Door haar ervaring als (interim) manager bij bedrijven zoals Rabobank, Friesland Campina, FBTO en Provincie Fryslân, wist ze alles te vertellen over hoe je het beste je bedrijf kunt positioneren. Na een korte introductie over hoe het brein werkt, daagde Saskia de deelnemers uit na te denken over hun positie in de markt waarin ze opereren. Wat is je unieke kracht/sterkte en hoe kun je daarmee aansluiten bij de ontwikkelingen in de samenleving die relevant zijn voor je bedrijf. Deelnemers kregen tijdens de workshop handvaten die ze kunnen gebruiken om hier verder over na te denken. Saskia vertelde dat je hierbij uit moet gaan van je eigen unieke sterkte/kracht en vertel een eenduidig verhaal. Benieuwd naar wat er nog meer ter sprake kwam? Bekijk dan de presentatie.

Presentatie workshop Positionering de sleutel tot succes

Adverteren op social media

Jelko van der Heide van Online Mix heeft jarenlange ervaring in de online marketing en gaf deze workshop over adverteren op social media. Jelko ondersteunt dagelijks talloze bedrijven door hen te adviseren en te begeleiden naar online succes. In deze workshop deelde Jelko waardevolle inzichten over het adverteren op Facebook, met praktische tips en adviezen. Een cruciaal punt dat hij benadrukte, was om niet de 'bericht promoten'-knop te gebruiken onder een geplaatst bericht, maar om via het advertentiebeheer het bericht te adverteren. Jelko raadde ook aan om video's (of slideshows) te gebruiken, aangezien deze betere resultaten behalen dan foto's. Benieuwd wat er nog meer is besproken? Bekijk dan de presentatie.

Presentatie workshop Adverteren op social media

Het geheim van gastvrijheid

Gastvrijheidsexpert Petra ten Hoor-Schmidt heeft jarenlange (leidinggevende) ervaring in de internationale hotellerie en in de bankwereld. Inmiddels is ze tien jaar zelfstanding ondernemer. In de workshop 'het geheim van gastvrijheid' gaf ze inzichten en praktische tips om de gastvrijheid binnen een organisatie te versterken. De deelnemers kregen inzicht in hoeverre persoonlijk contact invloed had op de gastvrijheidsbeleving. Petra vertelde waarom gastvrije bedrijven en mensen succesvoller zijn en wat hun geheim is. Ook ontdekten de deelnemers hoe ze hun gastvrije totaalbeleving binnen hun organisatie kunnen vergroten (online & offline). Onderling werden waardevolle tips uitgewisseld door de deelnemers, waarbij één tipgeefster werd beloond met een boek over Gastvrij Leiderschap. Je kunt de presentatie terugkijken met wachtwoord: warmwelkom.

Presentatie Het geheim van gastvrijheid

Trends & tegentrends voor vrijetijdsondernemers

Leisure strateeg Merlijn Pietersma adviseert dagelijks ondernemers en overheden om toekomstbestendig te blijven in deze snel veranderende tijd. Tijdens deze workshop vertelde hij alles over trends & tegentrends die spelen in de toerismesector. De workshop was opgedeeld in drie delen, wereldtrends, nationale trends en trends in de toerismesector. Er werd verteld over een opkomende trend waarbij mensen vaker kiezen voor kortere uitstapjes. Pas je beschikbaarheid van kamers niet vast aan op weken of weekenden, maar blijf daarin flexibel. Ook is er een toenemende interesse vanuit Duitsland en België, dus zorg ervoor dat je alles vertaalt naar het Duits. Ook het belang van natuur wordt steeds groter, mensen willen deze ervaren. Zorg ervoor dat dit aspect terugkomt in wat je aanbiedt. Nieuwsgierig naar meer details? Neem een kijkje in de presentatie voor extra informatie.

Presentatie Trends & tegentrends

Netwerkborrel

Na afloop was er ruimte om met elkaar in gesprek te gaan tijdens de netwerkborrel. Daarbij was ook de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wethouders Michel Rietman (SWF) en Remboud van Iddekinge (DFM).

Misschien vind je dit ook interessant

Zoek & boek

Reisgezelschap

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Ontvang tips, inspiratie, de Uitagenda en last minutes van VVV Waterland van Friesland.

Inschrijven