Informatiepunt Oudega (Bearshoeke)
Oudega SWF
In de receptie van camping de Bearshoeke vind je een informatiepunt met alle toeristische informatie van Oudega en omgeving.
Neem alvast een kijkje
In de maanden november en december fungeert het receptiegebouw van camping De Bearshoeke in de weekenden tussen 11 en 17 uur als rustpunt.
Wandelaars en fietsers kunnen hier een kopje koffie of thee zetten en gebruikmaken van het toilet (zo lang het niet vriest).
Een lunch kun je van maandag t/m zaterdag kopen bij de Doarpswinkel in het centrum van Oudega.Ā Ā
In dit receptiegebouw vind je ook informatie over de regio Waterland van Friesland. Denk aan inspiratiekranten en -magazinesĀ enĀ daarnaast is er een selectie vanĀ andereĀ informatieveĀ producten. In de maanden april tot en met oktober is het informatiepunt overdag meestal bemand en kun je je ter plekke van alles over de regio vragen.
Ben je op zoek naar uitgebreide informatie,Ā ga dan naar Ć©Ć©n van onze VVV Inspiratiewinkels of VVV locaties, de VVV locatie in het centrum van Heeg is de dichtstbijzijnde.
- Afstand tot jouw locatie:
Hier vind je Informatiepunt Oudega (Bearshoeke)
Rustpunt in receptie camping BearshoekeTsjerkeweg 2a
8614 JD Oudega SWF Plan je route
vanaf jouw locatie
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p Akkrum -
Noodlanding Hawker Typhoon
Noodlanding Hawker Typhoon
Op 11 november 1944 kregen piloten van de Royal Canadian Air Force, die hun basis hadden op vliegveld Welschap bij Eindhoven, de opdracht om in twee groepen de sluis bij Terherne te bombarderen. Het sluiscomplex lag in een belangrijke scheepvaartroute waarlangs de Duitsers goederen en militair materieel vervoerden.
Even na negen uur in de ochtend vertrokken de twee groepen Hawker Typhoon jachtbommenwerpers kort na elkaar vanuit Eindhoven voor hun missie. Aangekomen bij Terherne bombardeerde de eerste groep succesvol Ć©Ć©n van de twee sluisdelen. De tweede groep verging het minder. De bommen uitgeworpen door de piloot van het eerste vliegtuig explodeerden op het moment dat het tweede vliegtuig van John Gordon Fraser laag boven de sluis was aangekomen om zijn bommen erin te gooien.
Zijn vliegtuig werd in het koelsysteem geraakt door scherven van de bommen die onder hem explodeerden. Hierdoor liep de motortemperatuur snel op. De piloot van het derde vliegtuig meldde over de boordradio dat er rook uit de motor kwam, waardoor het voor John Gordon Fraser al snel duidelijk werd dat hij zijn basis niet zou bereiken en een geschikt terrein zou moeten vinden voor een noodlanding.
Kort daarna maakte hij hier op de Scharweg een geslaagde noodlanding. Piloot Fraser heeft zich na de noodlanding aanvankelijk in het Easterskar schuilgehouden. Siebe de Jong en Jan Sloothaak voorzien hem van burgerkleding en eten. Met hulp van het verzet komt hij vervolgens na wat omzwervingen via o.a. Joure, Akmarijp en Oudehaske in Tjalleberd terecht.
Daar assisteerde hij Lykele Faber, agent van het Bureau Bijzondere Opdrachten (BBO), die in november 1944 samen met Peter Tazelaar bij Haskerhorne was gedropt. Hun missie, codenaam Necking, was om het radiocontact met Londen te onderhouden, het Friese verzet te organiseren en te helpen met het opzetten van locaties waar voorzieningen, wapens en munitie per parachute konden worden afgeworpen.
-
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter Poppenwier
Routes in de buurt
Bekijk alles-
Rondje Oorlogsverhalen Oudega | Augmented Reality Vaarroute
Rondje Oorlogsverhalen Oudega | Augmented Reality Vaarroute(10,5 km)Oudega -
Ruimte in Waterland van Friesland | Fietsroute
Ruimte in Waterland van Friesland | Fietsroute(205,3 km)Oudehaske -
Ontdek Nationaal Landschap Zuidwest FryslĆ¢n
Ontdek Nationaal Landschap Zuidwest FryslĆ¢n(55,2 km)Woudsend