House Messingklopper
IJlst
The Messingklopper was presumably built in 1669. Adorning the facade is a splendid family crest with that year, but the building may be of an earlier date.
Take a look
The Messingklopper was presumably built in 1669. Adorning the facade is a splendid family crest with that year, but the building may be of an earlier date. Unfortunately, it is not known to which family this coat of arms belongs. Even heraldists have been unable to ascertain this information. Behind the Messingklopper, there was a wooden building with 4 'rooms' at the end of the nineteenth/beginning of the twentieth century, which were inhabited by a few 'poor' individuals. During the First World War, some Belgian refugees stayed in these rooms. During that period, the Messingklopper looked neglected. The building was then purchased by the Vereniging Hendrick de Keijser, which restored and returned it to its former glory. The Association continues to rent out the property, which has been divided into 2 residences, to this day.
- Distance to your location:
Here you will find House Messingklopper
Eegracht 318651 EG IJlst Plan your route
from your location
Locations
View all locations-
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p Akkrum -
Noodlanding Hawker Typhoon
Noodlanding Hawker Typhoon
Op 11 november 1944 kregen piloten van de Royal Canadian Air Force, die hun basis hadden op vliegveld Welschap bij Eindhoven, de opdracht om in twee groepen de sluis bij Terherne te bombarderen. Het sluiscomplex lag in een belangrijke scheepvaartroute waarlangs de Duitsers goederen en militair materieel vervoerden.
Even na negen uur in de ochtend vertrokken de twee groepen Hawker Typhoon jachtbommenwerpers kort na elkaar vanuit Eindhoven voor hun missie. Aangekomen bij Terherne bombardeerde de eerste groep succesvol één van de twee sluisdelen. De tweede groep verging het minder. De bommen uitgeworpen door de piloot van het eerste vliegtuig explodeerden op het moment dat het tweede vliegtuig van John Gordon Fraser laag boven de sluis was aangekomen om zijn bommen erin te gooien.
Zijn vliegtuig werd in het koelsysteem geraakt door scherven van de bommen die onder hem explodeerden. Hierdoor liep de motortemperatuur snel op. De piloot van het derde vliegtuig meldde over de boordradio dat er rook uit de motor kwam, waardoor het voor John Gordon Fraser al snel duidelijk werd dat hij zijn basis niet zou bereiken en een geschikt terrein zou moeten vinden voor een noodlanding.
Kort daarna maakte hij hier op de Scharweg een geslaagde noodlanding. Piloot Fraser heeft zich na de noodlanding aanvankelijk in het Easterskar schuilgehouden. Siebe de Jong en Jan Sloothaak voorzien hem van burgerkleding en eten. Met hulp van het verzet komt hij vervolgens na wat omzwervingen via o.a. Joure, Akmarijp en Oudehaske in Tjalleberd terecht.
Daar assisteerde hij Lykele Faber, agent van het Bureau Bijzondere Opdrachten (BBO), die in november 1944 samen met Peter Tazelaar bij Haskerhorne was gedropt. Hun missie, codenaam Necking, was om het radiocontact met Londen te onderhouden, het Friese verzet te organiseren en te helpen met het opzetten van locaties waar voorzieningen, wapens en munitie per parachute konden worden afgeworpen.
-
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter Poppenwier
In the neighbourhood
View all routes-
Section 1: Sneek - Stavoren | Eleven Cities Bicycle Route
Section 1: Sneek - Stavoren | Eleven Cities Bicycle Route(75.0 km)Sneek -
Sneek - Balk | Elfstedenpad Hiking Trail: Section 3
Sneek - Balk | Elfstedenpad Hiking Trail: Section 3(23.4 km)Sneek -
From city to city: Sneek - IJlst | Cycling tour
From city to city: Sneek - IJlst | Cycling tour(16.0 km)Sneek