Open-Air-Ausstellung Friesland – Städte und Schiffe
IJlst
Wer durch IJlst flaniert, dem wird nicht langweilig. Ein Muss bei jedem Stadtrundgang ist die Freiluft-Dauerausstellung Schepenfries zur friesischen Schifffahrt.
Hier schon mal ein Vorgeschmack
Wer durch IJlst flaniert, dem wird nicht langweilig. Bei jedem Schritt gibt es etwas zu sehen und zu erleben. Von Grachten und Bleichwiesen bis zu Brunnen und Holzmuseum. Ein Muss bei jedem Stadtrundgang ist die Freiluft-Dauerausstellung Schepenfries zur friesischen Schifffahrt. Diese Ausstellung setzt dem 750-jährigen Jubiläum der Stadtrechte für IJlst die künstlerische Krone auf. Ganze drei Jahre wurden in die Erforschung der Hintergründe und in die Realisierung investiert. Nach den Forschungsergebnissen von Historiker Jan Tabak erzählt der Künstler Johannes Terpstra die Geschichte von IJlst von der vorgeschichtlichen Zeit bis heute in Wort und Bild.
Den roten Faden darin bilden der Schiffsbau, die Schifffahrt und der Handel. Wussten Sie, dass die Kogge, der typisch-IJlster Schiffstyp, bis 1800 das Standardfrachtschiff der Niederlande war? Nach Ende der französischen Besatzung um 1825 verschwand dieser Schiffstyp von der Bildfläche. Erhalten geblieben ist er allerdings im Stadtwappen. Auch in der Flagge der Stadt IJlst findet man die Kogge wieder. Die Ausstellung ist zu finden an der Dassenboarch, in Richtung Sudergowei, in der Nähe des Brunnens.
- Entfernung zu Ihrem Standort:
Hier finden Sie Open-Air-Ausstellung Friesland – Städte und Schiffe
De Dassenboarch8651 BW IJlst Route planen
vanaf jouw locatie
Standorte
Alle Standorte anzeigen-
Eartiids Kuriositäten, Handwerk & Kunst | Shop und Webshop
Eartiids Kuriositäten, Handwerk & Kunst | Shop und WebshopNeu
Workum -
Monument Scharsterbrug
Monument Scharsterbrug
Het dorp Scharsterbrug en de brug over de Scharster-Rijn waren belangrijk voor de Duitse verdedigers. Beide lagen op de weg naar Lemmer waar honderden Duitse militairen per schip hoopten te kunnen ontkomen naar Noord-Holland. In korte tijd werd er tweemaal gevochten in Scharsterbrug.
Op 9 april probeerden 13 mannen van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten (N.B.S.) van Doniawerstal de brug in Scharsterbrug te veroveren op een tiental Duitse bewakers. De Duitsers werden overmeesterd waarbij één van hen werd neergeschoten. De N.B.S. dacht hij gedood was, maar dat bleek anders te zijn toen uitgerekend hij er in slaagde om een andere groep Duitsers te waarschuwen.
Deze groep bevond zich op een nabijgelegen patrouilleboot. Met de zware wapens van deze boot openden de Duitsers vervolgens het vuur. De N.B.S.’ers zagen daardoor geen kans meer om de brug definitief te veroveren en trokken zich terug. Door het Duitse vuur vielen in het dorp verschillende slachtoffers. Waaronder één dode. In de dagen daarna was het dorp toneel van colonnes Duitse soldaten die zich richting Lemmer terugtrokken met als doel om van daaruit de oversteek naar Noord-Holland te maken. Scharsterbrug was voor de Duitsers in deze dagen dus erg belangrijk.Op 15 april waren de Canadezen zo dichtbij dat de Duitsers besloten om de brug op te blazen. Maar zij trokken zich daarna niet terug. De Scharster-Rijn was één van de laatste belangrijke hindernissen op weg naar Lemmer. En in Lemmer bevonden zich nog enkele honderden Duitsers die naar Noord-Holland wilden. Het dorp moest dus verdedigd worden.
De eerste confrontatie met de Canadezen vond al die dag plaats.
Joure was zonder slag of stoot bevrijd. In een poging om een zuidelijke route naar Sneek te vinden stuitten 7th Reconnaissance Regiment Duke of York’s Royal Canadian Hussars op de opgeblazen brug in Scharsterbrug. De Duitsers namen de Canadezen onder vuur. De Canadezen maakten echter korte metten met de Duitsers aan hun kant van het water en trokken zich daarna terug.
De resterende Duitsers verschansten zich in de Hollandia zuivelfabriek, enkele huizen en boerderijen en in schuttersputjes langs de weg. Hier hadden ze een goed uitzicht op de weg naar Joure. Het lokale verzet speelde een belangrijke rol bij het verkennen van de Duitse posities. Hierbij kwam één van hen, Richard Jung, om het leven.
Nadat was vastgesteld dat de Duitsers zich ook in de Hollandia fabriek bevonden, openden de Canadezen op 16 april het vuur met mortieren en geschut. De rest van de dag werd er over en weer geschoten. Twee voertuigen van de Cameron Highlanders of Ottawa werden geraakt door een stuk luchtafweergeschut. Daarbij raakten vier Canadezen gewond. Daarna maakte een aanval van het Régiment de la Chaudière een einde aan de Duitse tegenstand in Scharsterbrug. Hierbij sneuvelde Lance Corporal Lucien Potvin.
Na de strijd was er geen sprake van een feeststemming in het dorp. De aanblik op Scharsterbrug na de gevechten was vreselijk. De destijds zesjarige Otto Haitsma herinnerde zich: ‘kapot geschoten huizen, smeulende resten van stallen en boerderijen, zwartgeblakerde opgezwollen dode koeien en paarden met opengesperde ogen en vlakbij de melkfabriek een hoop lichamen zonder armen of benen en weggeschoten hoofden in bloed doordrenkte flarden van uniformen’.
De bevrijding van Scharsterbrug opende de weg naar Lemmer. De Canadese engineers bouwden op 17 april een Bailey brug naast de verwoeste brug. Lemmer kon dezelfde dag worden bevrijd.
In der Nachbarschaft
Alle Routen ansehen-
Von Stadt zu Stadt: Sneek - IJlst | Radtour
Von Stadt zu Stadt: Sneek - IJlst | Radtour(16,0 km)Sneek -
Etappe 1: Sneek - Stavoren | Elf-Städte-Fahrradroute
Etappe 1: Sneek - Stavoren | Elf-Städte-Fahrradroute(75,0 km)Sneek -
Von Stadt zu Stadt: IJlst - Workum - Bolsward - Sneek | Radrunde
Von Stadt zu Stadt: IJlst - Workum - Bolsward - Sneek | Radrunde(51,0 km)IJlst