Hier schon mal ein Vorgeschmack
Das könnte dich auch interessieren
Wie vanuit Heeg naar Sneek wil, kan gemakkelijk liften vanaf de liftplek aan de Skatting. En als je weer terug wilt doe je hetzelfde in Sneek, vanaf de liftplek in de Kanaalstraat (vlak bij het station).
Alle mensen die het ervaren hebben zegen hetzelfde: Het is echt leuk en verrassend, je hebt altijd leuke ontmoetingen en een gezellige rit. Daar komt dan nog bij dat het is goed voor het milieu en je er ook nog geld mee bespaart. Kortom: probeer het ook eens! Het is heel simpel: Ga op de liftplek staan als je wilt meerijden of rijd langs de liftplek als je iemand wilt meenemen.
Meer lezen over het liftsysteem kan op de website duim-omhoog.nl.
- Entfernung zu Ihrem Standort:
Hier finden Sie Liftplek Duim Omhoog
Liftpaal staat aan de kant van het fietspadDe Skatting 18
8621BW Heeg Route planen
vanaf jouw locatie
Standorte
Alle Standorte anzeigen-
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p Akkrum -
Noodlanding Hawker Typhoon
Noodlanding Hawker Typhoon
Op 11 november 1944 kregen piloten van de Royal Canadian Air Force, die hun basis hadden op vliegveld Welschap bij Eindhoven, de opdracht om in twee groepen de sluis bij Terherne te bombarderen. Het sluiscomplex lag in een belangrijke scheepvaartroute waarlangs de Duitsers goederen en militair materieel vervoerden.
Even na negen uur in de ochtend vertrokken de twee groepen Hawker Typhoon jachtbommenwerpers kort na elkaar vanuit Eindhoven voor hun missie. Aangekomen bij Terherne bombardeerde de eerste groep succesvol één van de twee sluisdelen. De tweede groep verging het minder. De bommen uitgeworpen door de piloot van het eerste vliegtuig explodeerden op het moment dat het tweede vliegtuig van John Gordon Fraser laag boven de sluis was aangekomen om zijn bommen erin te gooien.
Zijn vliegtuig werd in het koelsysteem geraakt door scherven van de bommen die onder hem explodeerden. Hierdoor liep de motortemperatuur snel op. De piloot van het derde vliegtuig meldde over de boordradio dat er rook uit de motor kwam, waardoor het voor John Gordon Fraser al snel duidelijk werd dat hij zijn basis niet zou bereiken en een geschikt terrein zou moeten vinden voor een noodlanding.
Kort daarna maakte hij hier op de Scharweg een geslaagde noodlanding. Piloot Fraser heeft zich na de noodlanding aanvankelijk in het Easterskar schuilgehouden. Siebe de Jong en Jan Sloothaak voorzien hem van burgerkleding en eten. Met hulp van het verzet komt hij vervolgens na wat omzwervingen via o.a. Joure, Akmarijp en Oudehaske in Tjalleberd terecht.
Daar assisteerde hij Lykele Faber, agent van het Bureau Bijzondere Opdrachten (BBO), die in november 1944 samen met Peter Tazelaar bij Haskerhorne was gedropt. Hun missie, codenaam Necking, was om het radiocontact met Londen te onderhouden, het Friese verzet te organiseren en te helpen met het opzetten van locaties waar voorzieningen, wapens en munitie per parachute konden worden afgeworpen.
-
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter Poppenwier
In der Nachbarschaft
Alle Routen ansehen-
E-chopper pontjesroute rondje Friese meren
E-chopper pontjesroute rondje Friese meren(64,9 km)Makkum -
Fietsroute langs de historie van de palinghandel
Fietsroute langs de historie van de palinghandel(35,0 km)Heeg -
Volg de kerktorens van Súdwest Fryslân (lang)
Volg de kerktorens van Súdwest Fryslân (lang)(60,8 km)Makkum