Melkfabriek de Tjongervallei
Delfstrahuizen
De melkfabriek in Delfstrahuizen is ontstaan nadat er vanwege armoede en werkeloosheid veel onrust heerste in de omgeving.
Hier schon mal ein Vorgeschmack
Das könnte dich auch interessieren
-
Informatiepunt Echtenerbrug (Yachtcharter Turfskip)
Informatiepunt Echtenerbrug (Yachtcharter Turfskip) Echtenerbrug
De melkfabriek in Delfstrahuizen is ontstaan nadat er vanwege armoede en werkeloosheid veel onrust heerste in de omgeving. Arbeiders die eerst in de turfwinning werkten, kregen concurrentie van de steenkolenwinning en kwamen daardoor zonder werk te zitten. Velen verruilden de turfwinning voor een boerenbedrijf en daarvanuit ontstond een steeds grotere behoefte aan een coöperatieve zuivelfabriek.
In het voorjaar van 1900 werd al begonnen met de bouw en in oktober van datzelfde jaar werd de eerste melk aangevoerd. Na verscheidene verbouwingen en nieuwbouw, werd in 1981 de fabriek gesplitst, het poederlokaal werd een woonhuis waar een reparatiebedrijf in werd gevestigd en het grote kolenhok werd verbouwd tot een recreatiebedrijf, ‘’de Tjongervallei’’.
- Entfernung zu Ihrem Standort:
Hier finden Sie Melkfabriek de Tjongervallei
Marwei 148508RC Delfstrahuizen Route planen
vanaf jouw locatie
Standorte
Alle Standorte anzeigen-
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p
Tusken de Marren - Vakantiehuis Sneekermeer wellness 6p Akkrum -
Noodlanding Hawker Typhoon
Noodlanding Hawker Typhoon
Op 11 november 1944 kregen piloten van de Royal Canadian Air Force, die hun basis hadden op vliegveld Welschap bij Eindhoven, de opdracht om in twee groepen de sluis bij Terherne te bombarderen. Het sluiscomplex lag in een belangrijke scheepvaartroute waarlangs de Duitsers goederen en militair materieel vervoerden.
Even na negen uur in de ochtend vertrokken de twee groepen Hawker Typhoon jachtbommenwerpers kort na elkaar vanuit Eindhoven voor hun missie. Aangekomen bij Terherne bombardeerde de eerste groep succesvol één van de twee sluisdelen. De tweede groep verging het minder. De bommen uitgeworpen door de piloot van het eerste vliegtuig explodeerden op het moment dat het tweede vliegtuig van John Gordon Fraser laag boven de sluis was aangekomen om zijn bommen erin te gooien.
Zijn vliegtuig werd in het koelsysteem geraakt door scherven van de bommen die onder hem explodeerden. Hierdoor liep de motortemperatuur snel op. De piloot van het derde vliegtuig meldde over de boordradio dat er rook uit de motor kwam, waardoor het voor John Gordon Fraser al snel duidelijk werd dat hij zijn basis niet zou bereiken en een geschikt terrein zou moeten vinden voor een noodlanding.
Kort daarna maakte hij hier op de Scharweg een geslaagde noodlanding. Piloot Fraser heeft zich na de noodlanding aanvankelijk in het Easterskar schuilgehouden. Siebe de Jong en Jan Sloothaak voorzien hem van burgerkleding en eten. Met hulp van het verzet komt hij vervolgens na wat omzwervingen via o.a. Joure, Akmarijp en Oudehaske in Tjalleberd terecht.
Daar assisteerde hij Lykele Faber, agent van het Bureau Bijzondere Opdrachten (BBO), die in november 1944 samen met Peter Tazelaar bij Haskerhorne was gedropt. Hun missie, codenaam Necking, was om het radiocontact met Londen te onderhouden, het Friese verzet te organiseren en te helpen met het opzetten van locaties waar voorzieningen, wapens en munitie per parachute konden worden afgeworpen.
-
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter
Vakantiehuisjes Marsherne - Tiny house Protter Poppenwier
In der Nachbarschaft
Alle Routen ansehen-
Heerenveen-De Heide: waterrijk Friesland
Heerenveen-De Heide: waterrijk Friesland(38,7 km)Heerenveen -
Melkroute rond het Tsjûkemar | Fietsroute
Melkroute rond het Tsjûkemar | Fietsroute(38,0 km)Delfstrahuizen